سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دوستی که به یقین او را صالح دانسته ای، مبادا که بدگمانی، [نظر] تو را نسبت به او تباه سازد . [امام علی علیه السلام]
 
دوشنبه 90 اسفند 22 , ساعت 9:3 عصر

با سلام در ایام پایانی سال 1390 توفیق حاصل شد چند روزی در شهر مقدس قم میهمان حضرت معصومه (س) باشیم و ضمن شرکت در کلاس های دوره اماکن متبرکه قم را نیز زیارت کنیم . مناسب دیدم که شرح سفر را بصورت مصور بیان نمایم تا ضمن ثبت خاطره راهنمایی برای مسافرین به این شهر مقدس ومذهبی خصوصا در ایام نوروز باشد.

حرم

البته هدف اصلی زیارت مرقد مطهر کریمه اهل بیت حضرت معصومه (س) است که مردم مسلمان ایران و دوستداران اهل بیت با آن آشنایی دارند و نیازی به توضیح ندارد.

قم بیت النور

ولی ممکن است عده ای هنوز به زیارت بیت النور و محل عبادت حضرت نرفته باشند ، مثل من که برای اولین بار توفیق زیارت این مکان نورانی را داشتم و حضرت معصومه (س) مدت حدود 17 روز در این مکان مشغول عبادت بودند که بر اثر بیماری در راه زیارت برادر گرامیشات امام رضا (ع) رحلت نموده و در شهر قم به خاک سپرده شدند.

مبرقع

امامزاده مبرقع فرزند امام جواد (ع) اولین فردی بود که برای مزار حضرت معصومه (س) گنبد و بارگاه ساخت و خود نیز بمدت چهل سال در این مکان سکونت داشت و بعد از رحلت در همین مکان بخاک سپرده شد و چهل تن از نوادگانش نیز در این مکان مدفون هستند و به چهل اختران معروف است و البته در طرف دیگر حیاط امامزداه زید مدفون است.

ضریح

مطلع شدیم که ضریح جدید حرم امام حسین (ع) در این کارگاه ساخته میشود و از ابتدای ساخت عاشقان ابا عبدالله (ع) به زیارت ضریح میروند و نذورات خود را تقدیم میکنند و تا کنون مقدار زیادی طلا و نقره توسط مردم شریف ایران تقدیم شده است.

جمکران

مسجد مقدس جمکاران هم که محل عبادت دوستداران اهل بیت و منتظران ظهور است همه شب پذیرای میهمانان حضرت بقیه الله (عج) می باشد و خصوصا شب های چهار شنبه شور و شوق خاصی دارد.

خزر

از اماکن زیارتی دیگر مسجدی در کوه خضر نبی است که بر فراز کوهی  واقع شده و عبادتگاه  می باشد و خصوصا شب های جمعه زائران فراوانی دارد.

امامزاده

امامزاده علی بن جعفر(ع) نیز از زیارتگاههای مهم قم است و شهدای بسیاری در جوار امامزاده آرمیده اند که مزارشان زیارتگاه هر هفته و هر روز امت مسلمان ایران اسلامی است.

شهدا

اینجا مزار شهدای عزیز و گرانقدر هشت سال دفاع مقدس است که عزیزان زیادی را در آغوش گرفته و افتخار ملت ایران می باشند

زین الدین

مزار سردار شهید مهدی زین الدین فرمانده لشگر 17 علی بن ابی طالب قم و برادر  شهیدش مجید زین الدین

صالحی

شهید حجت الاسلام سید مجتبی صالحی خونساری در سن 39 سالگی در تاریخ 30/11/62 در منطقه جوانرود به شهادت رسید و نقل میکنند . دختر خرد سالش در خواب می بیند که پدرش کارنامه اش را امضا نموده و صبح که از خواب بلند میشود کارنامه را امضا شده می بیند.

دو شهید

پاسدار شهید محمد رضا شفیعی در سن 19 سالگی در تاریخ 4/10/65 در اسارت به شهادت میرسد وپیکر مطهرش پس از 16 سال سالم به وطن باز میگردد .

شهید محمد معماریان در سن 16 سالگی در تاریخ 6/10/65 در شلمچه به شهادت رسیده و از وی کرامات زیادی را نقل میکنند.

پ

اینجا مزار شش تن از شهدای اخیر سپاه اسلام است که در درگیری با مزدوران گروهک پژاک به شهادت رسیدند و خود را به کاروان شهدای انقلاب رساندند.

تاریخی

این هم یک اثر تاریخی مربوط به دوره قاجاریه است که ثبت آثار تاریخی شده و در نزدیکی امامزاده مبرقع و چهل اختران واقع است.

 



لیست کل یادداشت های این وبلاگ