سفارش تبلیغ
صبا ویژن
ای علیّ! از ویژگیهای مؤمن آن است که حقیقت را از دشمنش می پذیرد و فرا نمی گیرد جز برای آنکه بداند و نمی داند جز برای آنکه عمل کند . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
 
سه شنبه 91 اسفند 29 , ساعت 6:32 عصر

 

خبرآنلاین -   اولین پیام نوروزی آیت الله خامنه ای در سال 1369 که مصادف با اولین بهار رهبری ایشان بود صادر شده است. در سال‌های نخست پیام مقام معظم رهبری یک یا دو روز مانده به به سال تحویل منتشر می‌شد، اما پس از آن پیام های ایشان در نخستین لحظات پس از لحظه سال تحویل از صدا و سیمای جمهوری اسلامی پخش می‌شود.

از سوی دیگر رهبر معظم انقلاب از سال 1372 هر سال را به نامی مزین کرده‌اند. نام‌هایی که جهت‌گیری‌ها، دغدغه‌ها و مسایل اصلی نظام در آن سال را نمایان می‌سازد. جدول حاضر مجموعه پیام‌های نوروزی آیت الله خامنه‌ای در 23 سال گذشته آمده‌است.


سال
عنوان
فرازهایی از پیام مقام معظم رهبری
69
****
ما امسال‌ عید نوروز را در حالی‌ برگزار می‌کنیم‌ که‌ خدای‌ متعال‌ با فقدان‌ بزرگ‌ رهبر عظیم‌الشأن مان‌ امتحان‌ سختی‌ از ما کرد و دوران‌ سختی‌ را بر ما گذراند. این محنت‌ بزرگی‌ بود و ما امیدواریم‌ که خدای‌ متعال روح‌ آن‌ بزرگ مرد را با ارواح‌ مقدسه‌ی‌ انبیاء و اولیاء محشور کند و او را از ما راضی‌ و ما را در راه‌ او مستمر و مستدام‌ بدارد.
70
****
درسال‌ 70، ان‌شاءالله‌ باید این‌ مجاهدت‌ عمومی‌ برای‌ سازندگی‌ کشور، رشد و سرعت‌بیشتری‌ پیدا کند، تا ما در پایان‌ این‌ سال‌ شاهد پیشرفت های‌ زیادی‌ باشیم‌، و ان‌شاءالله‌ توفیق‌ و کمک‌ الهی‌ شامل‌ حال‌ همگان‌ باشد.
71
****
در سال گذشته تلاش دولت و مسئولین برای بازسازی و انجام کارهای زیربنایی در کشور بسیار محسوس بود. این طرح ها باهدف آبادی و توسعه اقتصادی و ریشه کن کردن فقر و بیکاری در کشور به اجرا درآمده است و بهره برداری از این طرح ها در سال های آینده بسیاری از مشکلات را حل خواهدکرد.
72
سال برنامه ریزی دولت و تدوین برنامه دوم
ما سازندگی و رونق اقتصادی را برای نزدیک شدن به عدالت اجتماعی،‌ رفع محرومیت و فقر، زدودن مناطق محروم از کشور و از بین رفتن فاصله فقیر و غنی میخواهیم و مسئولان و برنامه ریزان باید این جهت گیری انقلابی را در برنامه دوم رعایت کنند زیرا این امر برای حرکت دولت و ملت به سمت اهداف انقلاب ضروری است.
73
وجدان کارى و انضباط اجتماعی
هر کس هر تحلیلى داشته باشد، راه حل مشکلات، همین دو شاخص «وجدان کار» و «انضباط اجتماعى» است.
74
انضباط اقتصادى و مالى
باید به قدر نیاز و حاجت، خرج و مصرف کرد. بخصوص کسانى که اموال عمومى را مصرف مى‏کنند. آنها هم مانند کسانى که اموال خودشان را بى‏حساب و کتاب خرج مى‏کنند، مخاطب این مطلبند و نباید زیادى مصرف کنند.
75
کار سازنده
همه باید تلاش نمایند کار سازنده بکنند. کار سازنده، مبارزه با دشمن است. باید با اداره صحیح و کار سازنده و صحیح و منطقى، با دشمن مقابله کرد.
76
صرفه جویی
باید مسؤولان کشور، راه صرفه‏جویى و مقابله با اسراف را به مردم بیاموزند.خودِ مسؤولان دولتى هم نباید اسراف کنند.
77
صرفه جویی
امسال توصیه مهمّ من عبارت است از صرفه‏جویى. دولت هم باید صرفه‏جویى کند؛ ملت هم باید بکند.
78
امام خمینى قدسّ سرّه
امیدوارم امسال که سال امام خمینى و زنده کننده یاد امام بزرگوار و فرصتى براى بررسى هرچه بیشتر در زندگى و خصوصیات و اهداف و غایات مورد نظر آن بزرگوار است،سالى باشد که ان‏شاءاللَّه ما بتوانیم این راه روشن را با عزم قاطع و با فکر روشن، هرچه بهتر ادامه دهیم و پیش ببریم.
79
امام على علیه‏السّلام
مى‏توانیم در سایه نزدیکى به امیرالمؤمنین علیه‏السّلام، به آرزوى بزرگ کشور و ملتمان و نظام جمهورى اسلامى - یعنى عدالت اجتماعى - نزدیک شویم. امیدوارم که ما مسؤولان کشور - در درجه اوّل - و همه آحاد مردم تلاش کنند تا بتوانیم عدالت اجتماعى را در این کشور، مستقر کنیم.
80
رفتار علوی
در این سال سعى کنیم به کار فرهنگى و علمى اکتفا نکنیم؛ تلاش کنیم رفتار و عملکردمان را - بخصوص در حوزه مسائل اجتماعى و به‏طور اخص در زمینه مسائل حکومتى - به عملکرد آن بزرگوار نزدیک کنیم.
81
سال عزّت و افتخار حسینى
امیدواریم ملت عزیز ما با تمسّک به معنویتِ حسین‏بن‏على علیه‏السّلام و با آشنایى بیشتر با آن بزرگوار، عزّت و افتخار و سربلندى را براى خود کسب کند.
82
نهضت خدمتگزارى
همه‌ مسئولان در سه قوّه، باید نهضتى را براى خدمت‌رسانى به مردم شروع کنند.
83
پاسخگویى سه قوه به ملت ایران
مسئولان دولتى و قوه قضائیه و مجلس شوراى اسلامى به مردم بگویند که براى خدمت به عموم ملت ایران، براى تولید علم، براى استقرار عدالت و رفع فقر و فساد و تبعیض در جامعه - که اصلاح واقعى در جامعه این هاست - براى نهضت عدالت‏خواهى و براى نهضت مبارزه با فساد، چه اقدامات عمدهییى را انجام داده‏اند.
84
همبستگى ملى و مشارکت عمومى
آنچه براى مردم و مسؤولان - هر دو - حایز اهمیت است، عبارت است از همکارى و حفظ وحدت ملى و همبستگى عمومى ملت در قبال آنچه مسؤولان موظفند انجام دهند. ادامه‏ این راه از یک طرف، و همکارى مردم و مسؤولان از سوى دیگر، مى‏تواند ما را در پیشرفت این راه و پیشبرد این اهدافِ والا کمک کند.
85
پیامبر اعظم(ص)
امروز درس پیغمبر اسلام براى امتش و براى همه بشریت، درسِ عالم شدن، قوى شدن، درس اخلاق و کرامت، درس رحمت، درس جهاد و عزت، و درس مقاومت است.
86
اتحاد ملى و انسجام اسلامى
درون ملت ما اتحاد کلمه همه‏ آحاد ملت و قومیت هاى گوناگون و مذاهب گوناگون و اصناف گوناگون ملى؛ و در سطح بین‏المللى، انسجام میان همه‏ مسلمانان و روابط برادرانه‏ میان آحاد امت اسلامى از مذاهب گوناگون و وحدت کلمه‏ى آنها.
87
سال نوآوری و شکوفایی
در این سال باید نوآوری فضای کشور را فرا بگیرد و همه خود را موظف بدانند که کارهای نو و ابتکاری را ـ در سایه‌ مدیریت صحیح و تدبیر درست ـ در فعالیت کشور وارد کنند. فعالیتهایی که در سالهای گذشته انجام گرفته است، این ها به شکوفایی برسد و مردم نتایج آن را در زندگی خود حس کنند.
88
اصلاح الگوى مصرف
مسئولین کشور در درجه اول - چه قوه‏ مقننه، چه قوه‏ مجریه، و چه سایر مسئولین کشور؛ قوه‏ى قضائیه و غیر آنها - و اشخاص و شخصیت ها در رتبه‏هاى مختلف اجتماعى، و آحاد مردم ما از فقیر و غنى، بایستى به این اصل توجه کنند که باید الگوى مصرف را اصلاح کنند.
89
همت مضاعف و کار مضاعف
در بخش?هاى مختلف، بخش?هاى اقتصادى، بخش هاى فرهنگى، بخش هاى سیاسى، بخش هاى عمرانى، بخش هاى اجتماعى، در همه‌ عرصه‌ها، مسئولین کشور به همراه مردم عزیزمان بتوانند با گام هاى بلندتر، با همت بلندتر، با کار بیشتر و متراکم‌تر، راه‌هاى نرفته‌اى را بپیمایند و به هدف هاى بزرگ خود ان‌شاءاللَّه نزدیکتر شوند.
90
جهاد اقتصادی
از مسئولان کشور، چه در دولت، چه در مجلس، چه در بخش های دیگری که مربوط به مسائل اقتصادی می شوند و همچنین از ملت عزیزمان انتظار دارم که در عرصه‌ اقتصادی با حرکتِ جهادگونه کار کنند، مجاهدت کنند. حرکت طبیعی کافی نیست؛ باید در این میدان، حرکت جهشی و مجاهدانه داشته باشیم.
91
حمایت از تولید،کار و سرمایه ایرانی
اگر به توفیق الهى و با اراده و عزم راسخِ ملت و با تلاش مسئولان، ما بتوانیم مسئله تولید داخلى را، آنچنان که شایسته‏ آن است، رونق ببخشیم و پیش ببریم، بدون تردید بخش عمده‏اى از تلاش هاى دشمن ناکام خواهد ماند.



لیست کل یادداشت های این وبلاگ