سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ و فرمود : ] کسى که ارج خود نشناخت جان خود را باخت . [نهج البلاغه]
 
چهارشنبه 91 فروردین 9 , ساعت 1:7 عصر

در ابتدای سال 1391 توفیق حاصل شد که به زیارت کربلای ایران و مناطق جنگی عازم شویم و خاک گلگون و آغشته به خون عزیزانمان در هشت سال دفاع مقدس را زیارت کنیم .

دو کوهه

پادگان دو کوهه   :    دیگر همه این پادگان را می شناسند .

حسینیه حاج همت  تانک دو کوهه

قدمگاه تمام شهیدان . محل نماز و عبادت شهیدان . محل وضوی شهیدان در حوض کنار حسینیه شهید همت

نقشه        یک

روز اول :     یادمان شهدای والفجر 8 (اروند کنار) : یکی از بخش های آبادان است که در 48 کیلومتری جنوب شرقی آبادان اروند کنار واقع شده است .

 اروند

این منطقه شاهد یکی از بزرگترین نبردهای دوران جنگ یعنی والفجر 8 بود . غواصان خط شکن در عملیات والفجر 8 در این منطقه شبانه از اروند گذشتند و خط دشمن را شکستند.

 موزه دفاع مقدس و مسجد جامع خرمشهر:

خرمشهر

خرمشهر از بعد از ظهر 31 شهریور 59 زیر آتش سنگین ارتش عراق قرار گزفت . یگانهای دشمن در این منطقه تهاجم خود را از سه محور آغاز کردند . از جنوب ایستگاه حسینیه برای بستن جاده اهواز خرمشهر و از سمت شمال و غرب خرمشهر برای دستیابی به دروازه شهر . دشمن با اجرای آتش سنگین و هجوم قوای زرهی به سمت خرمشهر و محاصره آن ،طرح ریزی کرده بود که هماهنگ با برنامه اشغال سه روزه استان خوزستان ، خرمشهر را نیز به اشغال خود در آورد ولی با مقاومت حماسی مدافعان خرمشهر نه تنها دشمن در اشغال خوزستان ناکام ماند ، بلکه با تحمل خسارات و تلفات بسیار ، بعد از 34 روز جنگ و گریز ،موفق به تصرف خرمشهر شد. برای آزاد سازی منطقه جنوب غربی اهواز ، عملیات بیت المقدس از اول اردیبهشت 61 آغاز شد .

ایستگاه حسینیه

آخرین مرحله این عملیات ( مرحله چهارم ) از اول خرداد 61 شروع شد که منجر به آزادی خرمشهر در تاریخ سوم خرداد 61 گردید .

 

یادمان شهدای شلمچه:شلمچه

 منطقه مرزی شلمچه در سمت غرب خرمشهر واقع شده است . یکی از محور های هجوم دشمن به خرمشهر در 31 شهریور 59 شلمچه بود . در عملیات بیت المقدس اگر چه خرمشهر آزاد شد ولی با توجه به اهمیت نظامی شلمچه ، دشمن به سختی از آن دفاع کرد و آن را در اشغال خود نگهداشت و پس از آن موانع و استحکامات دفاعی متعددی در این منطقه ایجاد کرد .

مسیر بهشت

رزمندگان اسلام با اجرای عملیات کربلای 5 در دیماه 1365 این موانع را در هم شکستند و شلمچه را آزاد کردند.

 روز دوم

دو

یادمان شهدای طلائیه : طلائیه در 31 شهریور 59 بسادگی اشغال شد و تا پایان جنگ در اشغال دشمن باقی ماند . در عملیات خیبر نبرد سنگینی در این محور به وقوع پیوست اما مواضع دشمن در طلائیه فرو نریخت.

 یادمان شهدای هویزه : دشمن در آغاز جنگ با اشغال شمال و شرق هویزه ، آن را محاصره کرد. در عملیات هویزه در 15 دی 59 رزمندگان از این منطقه نفوذ کردند . اما در این عملیات برای پدافند تدبیر مناسبی وجود نداشت .

هویزه

لذا با شروع پاتک های دشمن ، نیروهای خط مقدم عملیات در محاصره قرار گرفتند و تعدادی از آنان از جمله حسین علم الهدی فرمانده سپاه هویزه به شهادت رسید . در اردیبهشت 1361 طی عملیات بیت المقدس این منطقه آزاد شد.

 

یادمان شهید چمران (دهلاویه): دهلاویه روستایی است در غرب سوسنگرد که در جریان هجوم دشمن جبهه مقدم شهر سوسنگرد بود . مدافعان دهلاویه 10 روز سرسختانه در برابر دشمن مقاومت کردند تا اینکه در تاریخ 24 آبان 59 توان مقاومت باقی نماند و دشمن با اشغال دهلاویه خود را به سوسنگرد رساند .

دهلاویه

 پس از آزادی سوسنگرد چند بار برای آزادی دهلاویه اقدام شد و سر انجام در تاریخ 27 شهریور 60 در عملیاتی به نام آیت الله مدنی ( اولین شهید محراب)، دهلاویه آزاد شد . شهید دکتر مصطفی چمران ، وزیر دفاع از جمله شهیدان جبهه دهلاویه است.

 روز سوم

سه

بستان چزابه ( عملیان طریق القدس)

یادمان شهدای فکه : منطقه عمومی فکه ، رملی و سرزمین شن های روان است . در آغاز جنگ وقتی فکه سقوط کرد ،

فکه

در سه عملیات فتح المبین ، طریق القدس و والفجر مقدماتی با عبور از رمل ها به دشمن حمله شد که در دو عملیات اول این ابتکار رمز موفقیت بود . اما عملیات والفجر مقدماتی ، خاطره تلخی را در پی داشت . این زمین علاه بر آنکه مشهد تعداد قابل توجهی از رزمندگان اسلام شد، شاهد شهادت دو فرمانده بزرگ جنگ شهید حسن باقری و شهید مجید بقایی بود. فکه همچنین مقتل نویسنده بزرگ جنگ شهید مرتضی آوینی است.

 

یادمان شهدای فتح المبین

فتح المبین

زیارت مرقد دانیال نبی ( شوش): شهری است که مقبره دانیال نبی به آن جلوه مذهبی داده است و در ساحل شرقی رود کرخه قرار دارد . این شهر از آغاز جنگ تا پایان عملیات فتح المبین خالی از سنکه بود زیرا با حضور دشمن در ساحل غربی کرخه ، در آن امکان زندگی نبود .

 شوش

در آستانه عملیات فتح المبین ، شوش به مقر فرماندهی بسیاری از یگانها تبدیل شده بود.



لیست کل یادداشت های این وبلاگ